Tuesday, January 25, 2011

Hidup Ini Satu Putaran....

Hidup ini satu putaran.....yer benar !! Aku sangat bersetuju. Kadang-kadang kita bergembira diatas kedukaan orang lain dan benda yang sama yang akan berlaku kepada diri kita kelak. Dan malangnya....putaran kehidupan aku kali ni sebenarnya tidak menyenangkan hatiku malah menyebabkan aku tidak senang duduk dan menghadapinya.....

Sebenarnya, ini semua berkaitan persahabatan. Isnin lepas, kelas modal insan dibatalkan jadi aku dan dua sahabatku keluar untuk menikmati sarapan pagi. Jadi aku menanyakan pendapat mereka mengenai masalah diriku ini. Alhamdulilah mereka terbuka hati untuk memberikan pendapat masing-masing. Indahnya bahasa ini apabila kedua-dua mereka memberikan analogi tersendiri dengan mengaitkan masalah aku dengan kasut dan baju.


Kasut contohnya, apabila dibeli kasut yang tidak sesuai dengan saiz kaki kita, apabila tetap dipakai akan menyakitkan kaki kita sendiri. Tapi bagiku, walaupun kasut itu menyakitkan kakiku setiap kali aku memakainya aku tetap akan memakainya sehingga kaki aku sendiri tak mampu menanggungnya atau sehingga aku mahu menukar kasut yang baru. Biar tapak kakiku pecah atau merekah tapi kerana sangat sayangkan kasut tersebut aku harungi juga.





Analogi baju yang diberikan oleh seorang lagi sahabatku juga menarik. Katanya, kita ada sehelai baju yang kita sayang dan suka. Jika baju tu koyak dan kotor adakah kita akan terus memakainya? Dan aku menjawab walaupun baju tu koyak, aku masih lagi boleh menjahit dan menampalnya agar nampak elok kembali. Dan sahabatku menyambung, walaupun baju itu ditampal dan dijahit kembali ia tetap tidak sama seperti ketika ia baru diberi. Kerana kesan tampalan dan jahitan itu masih berbekas dan nampak. Aku terdiam panjang kerana sangat benar kata-katanya itu. Tapi bagi diriku, biarlah baju itu banyak kesan tampalan dan jahitan aku masih rela menyimpannya daripada membuangnya ke tong sampah.

Perbincangan hati ke hati dengan para sahabatku pagi itu sangat membuatkan hati aku tersentuh dan otakku berfikir yang aku sangat perlu untuk tabah mengharungi hidupku yang masih panjang, Alhamdulilah rupanya masih ada para sahabatku yang mahu mendengar dan berkongsi pendapat. Dan bersyukur yang analogi yang mereka gunakan ini menyedarkan aku akan pentingnya sebuah kehidupan

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com