Wednesday, January 19, 2011

Mikroteaching......oooo.......mikroteaching

Assalamualaikum.......




Hari ini, 19 Januari 2011 bermulanya sesi pengajaran mikroteaching yang harus aku jalankan sebagai salah satu tugasan bagi kursus EDU aku bagi semester ni. Gementar? Mustahil tiada perasaan gementar itu kerana aku sendiri masih tertanya-tanya apakah sebenarnya bentuk mikroteaching ini. Dan aku sendiri bimbang jika bahan aku tidak menepati kemahiran yang harus aku tampilkan di hadapan pelajar. Setelah diundi, aku diminta untuk menggunakan kemahiran menyoal di hadapan murid dan aku menyediakan bahan mengajarku sendiri. Bagi aku, bahan yang aku sediakan ini biasa sahaja kerana tiada apa yang menarik dengan sajak dan gambar-gambar biasa. Aku memilih tajuk mengenai banduan dan penjara. Aku kaitkan kisah-kisah hidup banduan dengan sajak yang aku jadikan sebagai teks komsas. Disamping itu aku jana minda mereka dengan pelbagai soalan mengenai penjara contohnya seperti penjara tertua di Malaysia dan yang terbesar di Malaysia. Sememangnya, sebagai seorang guru kemahiran menyoal ni amat penting untuk menjadikan seseorang guru itu nampak lebih yakin dan berketrampilan di hadapan murid. Namun, jika mahu dibandingkan cara pengajaranku dengan Fariz, Johnston dan Liza, banyak lagi yang harus aku pertingkatkan. Aku bernasib baik kerana mendapat rakan penilai yang tidak menghentam aku seteruk-teruknya......kerana bagi pendapat aku, persembahan yang dibuat oleh aku petang tadi tidaklah secemerlang mana. Hanya memenuhi kehendak pensyarah dan tiada sebarang keistimewaan.....Namun begitu, banyak aku pelajari dengan komen para sahabat dan pensyarah aku sendiri Encik Razali Ayob dan aku berharap untuk mengubahnya di masa hadapan. Insyaallah........

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com