Tuesday, January 25, 2011

Opocot mak kau.....!!

Semalam, Isnin 24 Januari 2011 aku, aidah, abang azri, man dan adik adik aku ke fakulti muzik untuk menyertai pemilihan pelakon untuk teater Alang Rentak Seribu. Bagi aku, ini merupakan satu lagi peluang untuk aku mengembangkan bakat yang ada ini dan memberi pendedahan kepada adik-adik aku kepada dunia teater. Pemilihan teater berjalan baik dengan dimulakan dengan sedikit " stretching" dan latihan penafasan dan vokal. 


Tetapi disini, bukan mengenai pemilihan teater yang ingin aku kongsikan tetapi mengenai tabiat melatah. Ketika proses pemilahan pelakon berjalan, Encik Edy, seorang pensyarah Fakulti seni lakon meminta aku melakonkan watak seorang tua yang melatah. Ya benar aku kadang-kadang memng melatah. Tetapi aku hanya melatah apabila terkejut sahaja dan untuk melakonkan watak wanita melatah tanpa terkejut terlebih dahulu agak menyukarkan. Jadi berlakulah beberapa situasi yang bagi aku sangat kelakar. Apabila seorang sahabat aku meluncur laju dari depan tanpa aku sangka, apa lagi melatahlah aku. 






Tetapi, Encik Edy mahukan yang lebih seperti bersilat ka menyanyi ka. Jadi, si faris menjadi pasangan pelakon untuk meransang aku untuk melatah dan aku buat yang terbaik. Sebenarnya, apa yang aku latahkan pada malam itu bukannya latah tetapi hanya sebagai lakonan. Tetapi, apa yang aku pertuturkan, aku sendiri tidak tahu. Di luar kawalan !! Malu rasanya....


Masyarakat kita terutama kaum Melayu sememangnya
cukup sinonim dengan melatah terutama golongan berumur. Menghibur dan mencuit hati. Mungkin itulah gambaran paling tepat bagi menggambarkan gelagat mereka yang melatah ini. Jika diperhatikan, apabila
seseorang melatah, dia seolah-olah hilang pertimbangan dan lupa seketika perbuatan yang dilakukan. Anehnya, tiada siapa yang akan menjauhkan diri daripada mereka yang melatah malah latah mereka berpanjangan jika terus diusik.


Selain yang sudah berusia dan dianggap nyanyuk, latah juga sering dikaitkan dengan wanita berusia. Hinggakan, sesuatu majlis keraian bagaikan kurang seri tanpa mereka yang melatah ini



Pakar Psikologi, Dr William S Buroughs, menjelaskan latah adalah situasi terkejut melampau (hyperstartling) yang ditemui di Asia Tenggara pada sesetengah bangsa saja dan amnya pada wanita.Bagaimanapun, bukan wanita saja yang dikaitkan dengan melatah, lelaki juga apa kurangnya. Ada juga lelaki yang melatah dan kadang kala latah mereka lebih teruk daripada wanita.

Namun, apakah yang menyebabkan mereka ini melatah? Pakar mempercayai latah adalah satu kebiasaan yang tiada kaitan dengan penyakit tetapi ia dipercayai berkait rapat dengan fungsi sistem saraf pusat, psikologi dan sosial. Malah, ia dipercayai terikat dengan sistem budaya sesuatu masyarakat. Walau pun dengan melatah boleh menceriakan suasana tetapi ia turut memberi kesan kepada si latah tadi. Selain penat dan perlakuan mereka tanpa sedar, mereka juga menjadi bahan ketawa yang kadang kala memualkan diri mereka sendiri.



No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com