Tuesday, January 25, 2011

Pulang.........Bertemukah Jalannnya??


Malam ini aku berusaha untuk mencari pengakhiran bagi skrip teater yang telah aku hasilkan untuk pertandingan teater UPSI pada semester ini. Semester ini aku cuba menyertai pertandingan teater dibawah fakulti bahasa dengan mempetaruhkan skrip yang aku hasilkan sendiri berjudul PULANG. Rupanya, untuk menghasilkan sebuah skrip teater yang baik bukanlah senang lebih-lebih lagi dengan penggunaan bahasanya yang perlu dijaga. 


Teater duniaku
Aku telah ditegur akan penggunaan bahasa yang agak berterabur dan tidak banyak unsur analogi yang dimasukkan. Pengakhiran bagi skrip aku ini pula lebih tergantung dan aku ingin hasilkan sebuah cerita yang boleh difahami oleh ramai pihak baik penonton dan juri. Ianya lebih baik daripada sebuah cerita yang tergantung dan memerlukan penonton sendiri memikirkan pengakhirannya. Untuk memilih ayat yang baik bagi menulis pengakhiran yang menarik sangatlah sukar dan bukan boleh dilakukan dalam masa satu sehingga dua jam sahaja. 


Banyak penumpuan yang perlu dilakukan. Aku harus banyak bermain dengan ayat dan falsafah agar dialog yang dipertuturkan watak kelak dapat menambat hati penonton. Mudah-mudahan jalan cerita dan mesej yang aku ingin sampaikan menerusi karya teater ini mampu dihayati oleh pelbagai pihak

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com