Wednesday, February 29, 2012

Jadi Tak Jadi.....?? Jadi Lah Kot.....!!


Dah 3 minggu berlalu baru aku terpanggil untuk tulis pasal ni. Lagipun minggu kesepuluh dan sebelas merupakan minggu paling sibuk untuk aku. Jadi masa nak update blog aku ni kureng la skit. But anyway i;ll do my best. But anyway....ni kan blog private aku so ikut suka aku la kan ahahaha.....(asa cam cakap ngan dinding plak kah kah kah....) Jadi tak jadi ni simplenya ialah cetusan idea aku ketika saat aku ngah serabut hahaha..... mulanya aku tak sangka gak diberikan kepercayaan untuk menjadi pengarah persembahan untuk Program integrasi kali ni tapi sebab orang da beri amanah aku teruskan juga. Tapi jujurnya, aku tak selesa menjadi pengarah kerana bukan sifat aku nak arah-arah orang atau nak tunjuk ketua. I prefer to ask the nice way. Thats why i cant be a leader. So secara volunteernya aku telah meminta agar jawatan pengarah ini diberikan kepada Fawiz. Lagipun aku da pernah bekerja ngan mamat ni dan aku rasa dia tak ada kekurangan tuk jadi pengarah yang baik......Dan untuk menjalankan latihan drama ni....memang memerlukan arahan dari seorang lelaki....dan aku tak ada kelebihan itu.... so elok lah kalau Fawiz jadi pengarahnya dan biarlah aku yang jadi sidekicknya.


Selepas diberitahu.....malam tu juga aku siapkan skrip. 2 skrip lagi....!! Satu lagi skrip tu diberi nama skrip 001. Cerita yang agak kalut macam ' jadi tak jadi' juga...... Aku ni jenis akan semangat kalau buat benda yang aku suka iaitu......berlakon dan menulis !! Program tu...pada 25 september dan kami dah start latihan sebelum raya lagi....tapi 1 minggu sekali ja.....tapi ketika itu banyak dugaan yang aku terima.....satu-satu pelakon asal aku tarik diri. Bermula dengan Fariz.....tapi fariz aku tak salahkan dia....sebab aku tahu dia bukan jenis yang akan nyusahkan orang......dia tak dapat join sketsa aku ni pun sebab dia dah dilantik sebagai Presiden PERBAYU.....dan ofcourse la pada hari kejadian dia kena duduk dengan VIP. Tak apalah.....bila fariz dah tak ada aku cuba cari peganti....dan jumpalah seorang sahabat aku ni....pada hari perbincangan dulu dia ada ofer diri nak berlakon tapi malangnya sakali pun dia tak pernah datang berlatih. Aduuuuuiii.....seminggu sekali ja bang ooooi.....!!! Tapi tak apa dia minta maaf cara baik dan aku suka cara dia minta maaf. Aku lepaskan dia cara baik dan aku matikan watak dia tu......Watak Fariz pulak aku berikan kepada Ehsan.



Watak mila sebenarnya aku buat khas untuk mila sahabat aku dari kedah.....tapi dia pulak malu nak berlakon padahal dia ada bakat dalam lakonan. kalau dia beri peluang untuk aku polish dia dia mampu menyerlah......tak apalah aku paham masalah dia jadi aku cari peganti dan aku offer watak ni kat hasanah si comel kelas aku. she;s a very dedicated person. jenis nak mencuba segalanya. and thank god dia setuju dan datang pada latihan pertama.....tapi malangnya watak mila yang aku ingat akan menyerlah di tangan dia tak dapat dia bawa sbab terikat dengan kelas tarian.....tak apalah aku paham....mereka patut dahulukan yang mana penting dahulu. Jadi pelakon asal aku yang sebenarnya ialah aku, aidah, moja, syazril, fariz, ustaz saiful, mila, hafizzudin bertukar menjadi aku, aidah, moja, syazril, ehsan, mai dan hafizudin. Perjalanan latihan berjalan lancar sehinggalah watak utama aku iaitu pelakon kesayangan aku minta untuk undur diri kerana ada komitmen kerja. Masa tu aku dah down gila....aku tak tau apa nak buat dah. ada niat nak bubarkan saja. Nasib baiklah si fawiz ni positif gak orangnya. dan aku slalu ngadu kat si aidah ngan mai. memacam orang aku tawar watak si apis ni tapi sowang pun xmo.....



 nak dijadikan cerita time aku ngah jenjalan kat kuo carik makanan nak bukak posa aku jumpalah ngan si fadzil ajak. dia bagi cadangan untuk ambil anthony seorang budak sabah.....katanya budak tu boleh berlakon....aku yang tak mo pkir panjang terus minta no phone and offer budak tu berlakon. Alhamdulilah mamat ni walaupun lain kos tapi dia mahu membantu dan pada hari latihan dia bawak sowang kawan dia yang bagi menceriakan lagi sketsa aku nih. 
Ketika aku tulis watak meon ni aku sebenarkan bayangkan si hafizudin tengah menari ngan aidah dengan basikal buruknya......memang aku buat untuk hafizudin. Tapi bila dia da xda orang yang bagi aku paling layak bawak watak ni ialah syazril ashraf. Untuk si syazril ashraf ni sebenarnya aku buatkan watak salleh@sally sebab dia nak sangat watak pondan so aku watkan untuk ko syazril ashraf !! padan muka.....ahahah tapi bila soh berlakon watak tu tak boleh plak dia. Ha...baru ko tahu yang nak jadi pondan ni bukan kojer senang....tapi untuk tak berat sebelah ngan si man aku dan geng2 lain audition dua dua mamat ni untuk watak meon. Dan kedua-duanya bawakan watak meon dengan cara yang tersendiri. Dan masing masing ada kelebihan dan kekurangan mereka sendiri. 


Man contohnya bawakan watak meon dengan penuh ceria dan kreatif.....mimik muka dia juga menarik. Body language nampak serasi dengan si aidah dan dia pun kelakar untuk dilihat......tapi si man ni manyak merapu. manyak lari dari skrip...jadi masa yang diperuntukkan aku takut lari dari yang sebenarnya. dan suara si man ni aku takut orang belakang nanti tak dengar sebab suara dia agak halus. Syazril plak bagi aku dia menjadi diri dia dan agak sukar untuk jadikan diri dia meon. tapi aku tahu dia boleh buat. sebab macammana percayanya aku kat dia masa dia bawa watak ali camtu juga percayanya aku untuk dia bawa watak meon. bagusnya si syazril ni dia ni mudah dibawa berbincang aku tak perlu cakap banyak untuk buat dia bersetuju ngan sesuatu. Cara syazril bawa watak meon bagi aku ialah cam dia bayangkan yang meon ni mamat poyo sebab memang nampak dari gerak tubuhnya membayangkan si meon ni poyo. Si syazril ni walaupun tak sebagus man dari segi mimik muka dan gaya tapi suara dia sangat lantang dan sebutan dia lebih jelas. itu syarat penting untuk jadi pelakon. Dan dia lebih menghafal skrip dan segala ayatnya bergantung kepada skrip yang aku buat. aku perlukan itu sebenarnya dan keputusan sebulat suara dibuat syazril dipilih menjadi meon dan aku rasa keputusan tu tepat.



Yang tu suma sebelum hari kejadian.....semasa hari kejadian pun ada masalah......firstly aku cukup tak pueh ati ngan keadaan audio di audi tuh. tapi aku tak salahkan bebudak sem 3 tu sebab memang bukan salah depa pun dah memang gitu keadaannya nak wat camna kan. Second, aku tak suka keadaan pagar buluh yang bebudak ni buat. Cantik....tapi mengganggu muka bebudak aku....dan menggangu pandangan audiens dan sedikit sebanyak akan merencatkan sketsa aku. aku tak mo biila aku dah usaha bagai nak rak tapi finalnya hampeh. so i wanna the best for my team and myself as well. Aku ajukan aku punya ketidakpuasan hati ni kat fawis tapi hampeh mamat ni dia tak kisah plak pagar tu ada kat situ. Adeh la....mungkin fawis ni tak secerewet aku kot....tapi xpa aku usahakan juga tuk buat bebudak tu alihkan pagar tu time kami berlakon. Giliran kami sepatutnya ialah yang ketiga iaitu selepas sem 3 dan sebelum sem 7 wat persembahan tapi aku mintak si pengarah program....solihin tuk jadikan kami persembahan terakhir so that nanti bila dialih pagar tu tak perlu lah dipasang lain. Lagipun kami buat ni untuk mereka juga nak tak nak budak-budak ni kena beri kerjasama. Heheheh.....(garang tak aku....??)


Dan alhamdulilah.....bebudak ni suma baik baik belaka depa turut sahaja kehendak kami....besa ar otai kan mana leh lawan.....dan bagi aku alhamdulilah ketika persembahan pagar tu berada di tepi dan tak merencatkan persembahan aku. Ha itu satu hal....sebelum persembahan aku, mai, aida ngan tony last minit mekup di luar audi....keh keh keh ada hati gak nak mekup bebudak ni....sampai last minit ar baru bebudak tu bapa kali panggil masuk dalam tapi mekup tak setel lagi. Ni aku punya pasal la....kata nak panggil budak mekupkan sekali dia cas 30 hinggit satu kepala tak ke menganga ko....nak bayar guna hapa ? air liur....?? so kem salam je la..... so akhirnya kami ler yang memekupkan diri sendiri ahahahaha.....

Masa persembahan tengah berjalan tu memacam perkara lucu yang berlaku. Aku contohnya yang tak pernah pakai selendang ngan barang kemas tiba tiba plak terlucut selendang ngan barang kemas tu bila aku ngah memaki si syazril tu....aku buat derk ja.....wat selamber. tak sangka lak orang nak gelak....si syazril plak masa lari kena kejar ngan aku tu kasut dia sebelah terlucut nasib bek la si man perasan dan tolong amikkan. ahahah tapi manyak spoilernya aku ar....aku sendiri sebagai penulis skrip pun lupa skrip aku ahahah.....tapi da sebab aku lupa sebabnya si fawis da potong manyak babak manarik dalam skrip aku. jujurnya kalau dikekalkan babak2 tu aku rasa masih menarik perhatian audiens. kekangan masa bagi aku bukan hal since kita persembahan terakhir.

Babak paling aku suka ialah time si syazril nak sarung cincin kat aidah. time tu aku tak bagi sarung sebab lum sah suami isteri tak leh pegang2 gitu.....ntah camno ntah aku rampas terkuat kot dari tangan si syazril cincin tu melantun kuar dari kotak....dan aku plak selamber ja cakap
"ha....mana cincinnya....??" memang kelakar la....xda dalam skrip tuh. nasib bek la cincin tu tak terbang pi ke vip kat bawah tu...kalau idak saper nak jawab?? keh keh keh.....then babak aku ngan syazril time ending tu....ya allah punya la malu tapi ahahaha redah je la.......aku sentiasa enjoy bila berlakon dan itu memang aku punya kepuasan dan kalau boleh aku nak kawan kawan aku pun rasa apa yang aku rasa....camaner sonoknya berlakon ni. aku mahu terus berkarya dan biarlah sambutan karya aku ni sehebat 'JADI TAK JADI'ni...hahaha aku ada komen tentang sowang-sowang pelakon dan sahabat aku nih....


Aku @ Mak Dara.........Kita mulakan dengan diri sendiri dahulu sebelum mula mengomen orang lain hahaha....diri aku sendiri keseluruhannya aku rasa aku berikan yang terbaik sebab aku bila dah berada di atas pentas aku tak menjadi diri aku sendiri aku jadi watak yang aku bawakkan. sebab tu ada seorang abang yang aku jumpa pas persembahan tu cakap dia cam tak caya aku bleh bawak watak tu sebab dia ingat aku ni jenis pendiam dan pemalu.....ahahah he totally wrong...!! dan as usual walaupun dah 3 minggu persembahan berakhir nama mak dara tu masih melekat kat aku. tak apalah....aku dah biasa.....dan alhamdulilah hubungan aku dan sahabat aku yang lain ini semakin baik dan akrab terutamanya aidah dan mai.....


Aidah @ aida.....dah berikan persembahan dia yang terbaik pada malam tu. dia buat apa sahaja yang aku suruh. menjadi lebih gedik dari biasanya......dan babak dia menyanyi dan menari ngan syazril tuh memang peberet aku. dan si aidah ni......punya bakat tersendiri dalam lakonan. dan aku tahu dia minat berlakon. kalau diizinkan allah tuk hasilkan karya lagi aku akan wat watak yang sesuai dengan karekter dia dan cuba uji keupayaan dia untuk berlakon aku tahu dia boleh. Malam persembahan tu....aida memang memukau. her character as a typical malay girl wearing kain batik and baju kurung tu memang kena dengannya. ada sebab aku pilih aida untuk jadi heroin aku dan bukannya orang lain. ada jer....budak2 pompuan lain yang lagi lawa dari dia tapi aku pilih si aidah sebab suara dia.....aku suka suara dia. klassik and jelas......masa gatal suara dia jadi gatal....masa marah akan jadi marah dan sebagainya.....tapi hari tu mekup dia tak bapa cantik ( kes aku mekup sendiri ar nih....) kalau apis ka yang mekupkan mungkin dia akan lagi meletup hehehe......


Mai @ Mila.........Si cantik ayu mai.......my sweetest ever friend.....she;s very cute and adorable. dia pada mulanya agak malu malu untuk berlakon tapi sebab dia tahu agaknya aku ni terdesak dan adanya si aidah menggalakkan dia tuk join sekali so join la juga si mai nih.....dan kerana dia jugalah aku dapat peganti watak fariz iaitu si ehsan. apa aku nak cakap pasal si mai ni ya.....?? she always work hard for everything. ada usaha sendiri....aku tak soh pun pakai bedak sejuk.....kat muka tapi selamber ja dia tempek bedak sejuk kat muka ari tuh hahahah......caya ar mai and tak keterlaluan aku katakan yang on that day mai turn to mila character ahahah......tapi apa yang aku kesali sampai sekarang.....segala penat lelah mai datang berlatih walaupun sibuk ngan esemen telah diragut aku ngan sekelip mata. ni kes aku lupa skrip aku potong dialog dia.....
hmmm.....kesian mai !! cam tak berbaloi ja usaha dia selama ni sbab kecuaian aku....ampun mai.
tapi apa pun mai tetap berikan yang terbaik.......


Syazril Ashraf @ Meon.........Jap aku nak gelak sat......hahahaha....jambu sungguh muka ko di gambar ini syazril ashraf..... ahahha......apa pun mamat ni penggerak sketsa aku. tanpa dia aku rasa sketsa aku tak sehappening ni.....dan dia pada hari persembahan bebetul lain daripada hari latihan. Aku tahu dia akan jadi lain bila berada di atas pentas kerana itulah syazril ashraf. kalau idak syazril ashraf oooi ko kena jadi watak pondan la.....nasib bek la ko tak kena jadi pondan. hahaha kalau idak tentu demam ko seminggu....luarbiasa tuh !! Sepanjang latihan.....dia sentiasa beri komitmen sepenuhnya dan aku memang respect dia sebab itu.....(walaupun umah dia jauh dari KUO you....!!) meon di tangan syazril bagi aku poyo, innocent, blur. tiga perkataan ja leh ungkapkan dia.....sepatutnya watak meon tu ialah seorang lelaki romantik. tapi sebab mamat ni punya la keras nak mampos tuk jadi laki romantik aku terpaksa tukar jadi kutu rayau. tapi apapun.....kalau dilihat spanjang sketsa ni...persembahan dia paling kosisten. babak syazril yang aku paling kelakar ialah bila dia sebut RPH tu....ngan masa dia ngan aku bersayang sayang tu.....hahahah.......


Ehsan @ Pak Hamid..........apa aku nak cakap pasal ehsan. komen memanyak nanti si cantik baju merah ngamuk hahaha.....tapi dalam memanyak pelakon aku yang paling mengejutkan aku bukannya si syazril, man, aidah atau mai tapi si ehsan ni. Rupanya simpan taring untuk hari persembahan sebenar. Bila aku tengok balik tak sangka plak si ehsan ni bleh bawak bawak watak Pak Hamid tu dengan jayanya......dan pak hamid di tangan ehsan ni lebih dari apa yang aku bayang ahahah......sebab aku tak harapkan pun pak hamid segatal itu dan segagah itu tapi ehsan bawakan pak hamid dengan sangat baik dan kreatif. syabas mere bete......!!


Fawiz@Pengarah..........mamat berspek di atas ialah encik fawis. komited dalam menjayakan sketsa ni walauupun aku tahu dia sangat sibuk dengan pelbagai urusan tapi dia luangkan juga masa untuk sketsa kami ni. Terima kasih manyak......!! Aku tak ada masalah ngan fawiz sebab dia bekerja sama cam aku bekerja dan aku hormatkan dia sebagai seorang ketua. cuma pada hari persembahan la aku kecewa skit skrip aku dipotong hingga mengelirukan diri aku sendiri tapi aku lansung tak salahkan Fawiz kerana aku tahu ini bukan kehendak dia. Ada bagusnya skrip aku dipotong sebabnya xdala terlalu meleret. Well....kalau ada rezeki lagi aku nak bekerja ngan si Fawiz ni lagi....insyaallah



Moja @ Jamal........hahaha he's so cute......sesapa ja ada sebelah dia akan cakap dia sangat cute and adorable sebabnya dia tak akan cakap bebenda yang akan sakitkan ati orang. Dan dia ialah ketua semester aku kali ni menggantikan si Ehsan. Si moja ni jenis menurut jer apa yang aku cakap. Mungkin kalau aku tak sebut nama dia pada hari meeting tu dia mungkin tak minat nak join lakonan ni sebab dia ni pemalu orangnya. Dan his biggest asset is his golden voice. i really love it. 2 kali aku bekerja dengan dia and mmang suara dia yang aku nak dengar sangat....sedap. Watak jamal yang diberikan kat moja ni pun ialah watak yang setenang diri dia.....tak kalut di saat orang lain semua kalut dengan kekecohan yang melanda. memang orang pertama aku terbayangkan untuk bawak watak si jamal ni ialah moja.....hehehe dan babak paling aku suka ofcourse la masa part last masa dia ngan tony tuh.....masa latihan berapa kali tak jadi sebab dia malu ngan tony.....tapi bleh jer dia buat pada hari persembahan hahahah


Man @ man.....my new friend from tesl course....tapi idak ler new sebab aku da kenal sejak sem 1 cuma baru nak berkenal kenalan. mamat ni satu negeri ngan aku. tapi dia plak bantai tak tahu yang aku ni budak perlis sebabnya aku tak bercakap perlis.....hahaha bukan apa. watak mak dara ni kan orang perak jadi aku nak biasakan diri cakap perak. ate.....teman pun bercakap la peghok....jangan mara ar encik man....hahahah. tak sangka plak aku mamat ni amik minor teater. well thats good for him. aku tahu dia boleh buat ngan baiknya sebab bakat dia da ada di situ. Watak man di tangan dia memang aku berikan kebebasan untuk bawakan mengikut selera dia sendiri. jika dilihat balik man ditangan dia ialah ala ala sarip dol tapi tak berduit gitu....baju kemain stylo tapi nek beskal....ala ala biar papa asal bergaya ahahaha......well aku memang tahu man boleh berlakon. sebab tu aku jadikan dia penyeri sketsa aku....dan dia ngan syazril berhubung dengan baik sekali......ada connection di antara watak meon dan man walaupun kami dari kos berbeza.....


Tony @ Salleh.......aku pilih tony untuk bawa watak salleh bukannya untuk menghina dia atau nak perli kelembutan diri dia tapi aku tahu tony tak akan hampakan aku. aku tahu dia boleh bawa. pada mulanya tony dan man ni agak malu-malu ngan team aku.....yela bukan dari kos yang sama kan. tapi lama kelamaan kami da jadi cam satu keluarga da. amazingly.....watak si salleh yang dibawa tony ni mendapat sambutan hangat plak.....dan dia buat lebih dari apa yang aku minta. I like that !! Everyone love Sally....!! hahaha.......apa yang aku nak pujinya si tony ni ialah dia mendengar apa saja pendapat aku. bila aku soh buang dia buang bila aku soh tambah dia tambah.....and yang paling penting masa berlakon dia tak bawa diri dia sahaja tapi dia perasan juga sekeliling dia tu ada orang dan berkomunikasi ngan aida dan aku. Thats a credit for him.

So inilah.....keluarga JADI TAK JADI aku......persembahan yang berlaku menjadi bualan setiap orang.....aku tahu persembahan kami yang terbaik pada malam itu....walaupun bunyinya agak sombong tapi kalau tak ada persembahan kami malam tu mungkin malam integrasi tu tak ceria hehehe.......but i really love all the character suma ada kelebihan dan kekurangannya sendiri. dan aku.......aku da siapkan skrip untuk Festival Teater Upsi Sem depan. kalau betul boleh masuk under fakulti.....aku nak ajak sahabat-sahabat aku ni join sekali. dan jika ada rezeki menang kita sama sama pergi jenjalan ngan duit tu........but for now sketsa JADI TAK JADI ni ialah kenangan paling indah aku untuk sem ini.......

1 comment:

  1. Assalamualaikum... saya nur nadirah sepupu kepada syazril ashraf.. saya just nak informkan yang abg sepupu saya baru kembali kerahmatullah.. Mohon doa dari rakan2 nya,,,

    ReplyDelete

 

Blog Template by YummyLolly.com