Wednesday, February 29, 2012

Puisi Satu Malaysia........yang hadoooo.....!!


Assalamualaikum......arini da 6 november tapi aku baru nak crita pasai benda nih. Pedulik hapa kan.....ni kan blog haku....so ikut suka aku la kan. Anyway i will write kalau aku ada mood kalo xda mood kerja aku membuta n layan drama jepun or filem industan ja....anyway ada la menda skit nak kabor pasai event membuat Malaysia book of rekod nih. Benda ni berjalan pada 22-24 oktober lepas kat Perpustakaan Negara Malaysia. Kira kerjasama bersama la PNM dengan UPSI nih. Jadi ari jumaat tu aku ngan geng-geng yang lain berangkat la ke PNM untuk membaca puisi melayu 36 jam tanpa henti......Memula tu agak excited sebab aku ni jenis suka gak bebenda sastera nih......tapi bila dengar jer taklimat dari si Rahimah rupanya tak berhenti menda nih dan xleh nak tido ngan aman rupanya jadi meragut juga la keseronokan aku tuh. Kami kena berkampung kat PNM nih dan diberikan tempat tido kat bilik mesyuarat la kot. Biliknya ok la ada ekon......tapi bilik air kena share. Ekonnya subhanaallah.....sejuk yang amat !! aku yang suka sejuk ni pun kalah dibuatnya ngan ekon tuh.....skit lagi gamaknya beku kot aku nih.


Memacam la benda jadi kat PNM waktu tuh....banyak pengalaman menarik yang aku lalui. Aku ni sebenarnya peserta biasa ja xdala ada jawatan apa pun dalam AJK pelaksana nih. Tapi tetiber lak arituh aku kena jadi AJK protokol sebagai penyambut tetamu. Ni kes tak cukup penyambut tetamu sebab ada yang akan datang pada ari sabtu. So aku lak jenis ok ja....go on ja. Lagipun dalam otak aku apa susah. Nak sambut tetamu ja.......tapi hampeh rupanya susah gak nak jadi penyambut tetamu nih. Kawan aku si aidah (gambo di atas) sebagai ketua ajk nih da berpeluh peluh da dibuatnya....tu dia yang badan kecik nih....kalo aku camno la agaknya.....nak tergolek la jawabnya......malam tu aku kena sambut vip iaitu dekan fakulti aku Dr. Azmi. Tunggu punyalah tunggu......tak juga muncul-muncul. Sakit gak ar kaki berdiri menanti kehadiran dia. Tapi ok lah aku enjoy sebab leh sambut dan bersua muka ngan beberapa tokoh sastera terkenal cam Ahmad sarju, lim swee tim.......dan ada gak pengalaman yang hampeh.

Untuk event nih.....ada la juga dijemput artis-artis tuk memeriahkan majlis ni....antaranya sathiya, angeline tan, sabri yunus, hairie kool, ngan yusri. Paling best sabri yunus ar ngan sajak tukang dia tuh.....sampai sekarang aku teringat lagi cara dia baca sajak tuh....memang menarik perhatian. Dan yang paling tak best ialah bila aku kena melayan karenah PA si hairie kool ngan si yusri tuh. Subhanaalllah kemain demand......nak duduk kat ekon....tak mo duduk tempat penonton, minta diberi air mineral lagi. Pastu nak goodie bag plak.....adeh la mana la aku nak cekau. Goodie bag tuh untuk pembaca sajak ja.....kalo tak baca sajak mana leh dapat. Yang si hairie ngan yusri tu ok ja rileks ja tak adala mengada-ngada sangat pun.....si PA lak yang kemain demand. Hahaha tapi tu suma pengalaman tuh......!! tapi for sure kompom aku tak leh jadi pengurus artis keh keh keh......!!


Kira menariknya benda ni ialah berlansungnya tanpa henti.....kalo ada yang tercekik ka tersedak ke nak terbersin ka time tuh ada la tukang beckupnya.......si moderator. bagi aku good idea la menda nih. yela bukan semua ada nafas yang panjang yang nak kena baca menda tuh berterusan. Dan waktu tu juga memacam jenis cara baca aku dengar......ada yang nak wat aku tergelak pun ada, yang baca ngan penuh perasaan pun ada, yang baca tapi cam wat konsert pun ada......hahaha memacam. tapi yang respect satu ler....kebanyakan masyarakat kuala lumpur yang datang ke PNM nih terutamanya mak bapak banyak yang menggalakkan anak diorang tuk beranikan diri naik ke pentas untuk baca sajak. Bagi aku bagus sebab pendedahan awal tuk build konpiden dan serapkan elemen sastera nih.


Hamba allah kat atas tu ngah tabah menunggu giliran bila agaknya nak leh baca puisi since kumpulan aku ialah kumpulan yang ke 21. pergerakan tu agak lambat sebab sorang kena baca 6-7 muka surat yang terdiri daripada pelbagai jenis puisi. tapi nasib aku agak baik sebab kumpulan aku terdiri daripada hamba-hamba allah yang meletup dan memang aku tahu bleh berpuisi......antaranya aku sendiri, fariz, datuk liza, pei, suliza dan rahimi. walaupun menda ni bukan pertandingan tapi bagi aku diorang boleh berikan yang terbaik. tapi ya allah......seksanya menunggu giliran ni tuhan jer yang tahu. kemain lembab.....sebabnya di dahulukan kat orang awam ngan tetamu yang datang dulu. sabar je la labu.........Tapi apapun nak puji gak ar makanan yang disediakan memang sedap hahahaha tambah2 lagi hari last tuh.....memang aku bedal sebedal-bedalnya la.....bukan selalu nak bleh ngap camtu. kengkawan aku kebanyakannya dah lembik menunggu giliran sebab ye la....katakan skarang da kumpulan 14 dan diorang kumpulan 16 kalau nak dikira jarak nombor tu tak jauh la kan.....tapi sebab kemain lama nak membacanya bezanya sampai 2-4 jam. jenuh gak ar melangut menunggu giliran. ada juga yang curi-curi naik atas untuk tido. tapi bagi aku tak adillah kalau diorang tido sedangkan para ajk yang bekerja 24 jam untuk jalankan program ni bersekang mata.


Ada la jugak seorang hamba allah ni yang tak perlu aku sebutkan nama.......kemain tido sedangkan di saat tu semua orang di arahkan untuk turun ke bawah beri sokongan kepada rakan yang lain. yang menurut arahan tu ok la gi turun tapi yang "telinga gajah" nih wat derk je la......dan paling hampeh skali bila aku naik balik tuk semayang maghrib dia masih terbongkang tido, alasannya dia kena baca puisi pukul 4 pagi semalam ( alasan yang bagi aku tak munasabah since bukan dia sorang yang kena baca time tuh) aku memang benci gila orang gitu. dan hamba allah ni aku tak pernah nampak pun dia kat khemah penonton tuh.....mana pi pun tak tahu la. Dan ada juga la salah sorang ajk ni yang juga budak kos aku.....dia ni seorang yang tegas. semua orang kenal dia ngan sifat tegas dia tuh. tegas itu bagus bagi aku tapi biarlah bertempat dan kena caranya. Aku memang hormat dia sebab mampu buatkan orang mendengar dan terdiam apabila dia bercakap tapi bagi aku tak perlulah bercakap dengan kasar, terjerit-jerit dan menengking sebab kita semua ni bukan budak kecik lagi. so just enough kalo cakap then nak tak nak korang buat la....sora pun tak abis tekak pun tak sakit....dan ati orang pun tak sakit. aku pernah tanya cara ngan elok ngan hamba allah ni boleh tak kalau aku nak percepatkan giliran sebab aku dah sakit kepala time tuh tapi dengan kasar dia jawab......kalau leh pilih giliran da lama dah dia nak amik giliran nombor satu.....so camnapun ikut ajelah apa yang orang da bagi. dan buat aku nak jadi incridible hulk malam tu.....ialah waktu asal yang dijadualkan aku untuk baca sajak ialah pukul 4petang tapi leh plak terlajak pi pukul 4 pagi.


aku kena giliran untuk membaca puisi pada pukul 4 pagi ( satu benda yang tak pernah dibuat orang) dan yang menyakitkan ati aku.....aku da praktis lama da camno nak baca sajak, dan gurindam yang aku dapat nih....tapi time kumpulan akulah (ish....pasai apa baru time kumpulan aku nih) depa tak bagi baca sajak da.....depa amik balik semua sajak dan soh baca pantun ja....sebabnya sajak da banyak da orang baca....sekarang ni kekurangan pantun plak. skit lagi ja rambut aku memang nak berapi (jadi cam rambut son goku) memang totally changed my mood at all. aku yang mulanya excited nak baca da jadi xda semangat lansung da. so dalam kepala hotak aku pkir meh la aku nak wat kerja gila. lagipun pukul 4 pagi nih sapa ada sangat....kecuali abang kamera 2-3 orang....para ajk......ngan adala bebudak yang dok tunggu giliran dua tiga orang. Otak aku time tuh da tak betul da....dalam otak aku pikir yang aku nak wat kelainan. aku tak nak bacaan pantun aku sama cam orang lain.....xkreatif dan xda pembaharuan. So saat aku da naik pentas tu bebudak yang kenal aku kemain tepuk dah (hampeh tul.....) aku dapat dalam 25 rangkap pantun so aku pkir setiap 3 rangkap pantun tuh aku baca mengikut emosi yang berbeza. xnah dibuat orang lagi....!! untuk 3 rangkap pertama aku baca ngan nada gembira, kemudian aku tukar jadi nada marah, then nada sedih, nada takut, nada sengau, nada menggoda, pastu aku baca ngan berlagu.....lagu p ramlee gitu lagu malam bulan di pagar bintang, pastu lagu enjit enjit semut, lagu sesungguhnya raihan......

yang lawaknya.......malam tu moderator aku malam tuh si azhan pun mengikut mood aku malam tuh....bila aku baca marah dia pun jadi marah sama hahahaha......kelakar la plak. tak sangka dia pun nak tersampuk ngan aku. time tu aku perasan yang semua orang terhenti kerja mereka dan beri tumpuan pada bacaan aku. baguslah daripada aku baca dan orang wat bodoh ja atleast tahu la gak ada orang atas pentas ni......pas abis baca si azhan ngan si fadzil kemain cakap aku punya bacaan pantun best....tak pernah dibuat orang. alhamdulilah ni semua idea spontan aku disaat aku ngah frust sebab xleh baca sajak. si aidah kemain sakat aku cakap aku cam penyanyi rock sebab aku sorang ja yang pegang mikrophone tu cam nak makan dia ahahah hampeh ko aidah (sila lihat gambar di atas ya dan adakah saya seperti penyanyi rock muslimah hhahaha......)

satu pengalaman yang mungkin aku tak leh lupa seumur hidup ialah apabila pentas kami hampir terbalik ditiup angin. Nak dijadikan cerita time tuh sahabat aku si mai punya turn ngah baca puisi.....hampehnya puisi yang dia baca tu ialah sajak yang aku buat. mula-mula mikrophone dia tak berfungsi sebab short circuit la kot.....tapi mai teruskan juga pembacaan. aku da tak sedap ati dah....sebab kanopi pentas tu dah bergoyang....aku bimbangkan mai ja takut kipas kat atas tu jatuh kena dia ka....kita tak tahu apa yang akan jadi.......tapi hebatnya si mai ni mukaa dia seposen ja.....dia teruskan juga baca wat cam tak ada apa yang jadi....hujan ka ribut ka dia tetap kat atas pentas tu walaupun dia tak tahu orang kat depan ni tak dengar pun apa yang dia baca. suddenly angin kuat.....hampir terbalik juga la pentas tu......bertempiaran lari orang yang ada kat atas tu......nak diikutkan si mai nak baca lagi tapi datuk rosli (pensyarah aku) dah arahkan tuk semua orang turun. para ajk semua dah menuju ke depan....semua pakat pegang khemah tu.

pembacaaan sajak masih diteruskan......aku tengok datuk rosli sendiri, duan, sham, hafiz mat nor, ekin, dayah, badri, zamri suma tu da basah kuyup da pegang menda tuh....time tuh aku nak nangis pun ada sebab ingat abisla usaha kawan-kawan aku nih.....sebab yela kalo pentas dah runtuh tak ke malu dan merencatkan sikit perjalanan program....tapi alhamdulilah masih juga berjalan dengan lancar. masa tu memang nampak sangat yang memang ada kerjasama dari semua orang untuk lancarkan program nih.....dan tak semua orang dapat peluang cam aku untuk lihat kegigihan para ajk sejuta puisi satu malaysia nih......aku memang tabik spring ngan korang ler.....!! harap korang pun dapat A untuk kos kita nih sebab korang yang paling banyak bersusah payah......


Perhatian.....!! gamba di atas bukanlah sebarang ritual pemujaan ataupun tengah berdikir barat tapi gambar di atas ialah aku tengah bernazam......muahahaha......bernazam? tak pernah terpikir dalam kepala hotak aku untuk bernazam sebab aku selama ini tak tahu pun camno nak bernazam. dan aku pun last minit ja diserap masuk ke dalam kumpulan nih. so aku ok ja on jer.....idak ler susah sangat nazam ni cam marhaban ngan nasyid la juga skit skit. tapi ok ler atleast aku dapat pengalaman baru n now i know how to recite nazam hahahaha.......nanti anak murid tanya camno nak baca nazam cikgu ha leh ler aku ngeksen depan diorang keh keh keh. so inilah hasilnya......alhamdulilah berjaya gak UPSI menempatkan nama dalam MALAYSIA BOOK OF RECORD as bacaan puisi terbanyak dan berterusan sebanyaak 36 jam dan beberapa minit n saat yang aku tak hingat hhuhuhu.....aku yang tak banyak sumbangan ni pun rasa seronok sangat leh membantu camna la agaknya mereka yang bersusah payah nih musti kepuasan yang dirasakan. walaupun jujurnya aku tak tahu sangat pun apa motif program ni dibuat dan kenapa harus dipecahkan rekod tuh.....sedangkan bleh ja dibuat di upsi dan dibaca bebiasa ja. aku pun tak pasti samada program ini dibuat untuk mencipta nama atau betul untuk memartabatkan sastera dalam masyarakat. tapi apa pun menda ni da berlalu and its a succes !! tapi yang menghangatkan hati sesetengaah pihak ialah apabila ada pihak2 yang tak peka yang menulis pakai kepala lutut menghentam kami secara diam. Adalah seorang blogger ni katanya dia ni salah seorang orang kuat PKR, dia hentam program kami ni dalam blogger dia.....guna ayat yang tak sepatutnya digunakan oleh orang berpelajaran cam dia cam p****t, b**i, pepikir sendiri la......orang yang berpelajaran cam dia sepatutnya lebih tahu camna susahnya usaha pelajar cam kami ni tapi tidak dia hentam kami kononnya ada bersifat politik......kononnya pelajar sekarng hanya tahu nak cipta rekod ja tapi pelajaran ntah kemana.....satu kenyataan yang sangat bodoh bagi aku......dia tak tahu ka yang benda ni dibuat sebenarnya untuk menuntut kami memenuhi jam kredit kami....kewajipan untuk semua yang ambil kursus ini....kalau bebenda gini dijalankan oleh kerajaan pusat atau pkr ke xkan ramai la yang nak join menda ni secara terangan. boleh bilang ja berapa orang yang berminat.......so bagi yang tahu menghentam tapi tidak tahu membangun lebih baik pandang kedepan dan kebelakang anda dulu sebab anda pun dulu cam kami dan anak anda kelak pun akan jadi cam kami.......

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com