Wednesday, February 29, 2012

Muslim Football Players

Sekarang ni kan musim world cup....dan aku antara orang-orang yang tersampuk dengan world cup nih.....at first aku ingat nak sokong spain since diorang baru ja menang piala eropah tapi memandangkan aksi tidak konsisten team nih aku terus ubah untuk sokong team argentina......huhuhu But anyway.....dalam post kali ni aku nak kenalkan skit beberapa pemain bola islam yang agak pemes dalam dunia bola nih....cuma bagi aku islamnya mereka ni mungkin hanya pada nama sahaja kerana aku rasa diri mereka sendiri mungkin tidak mengikut ajaran sebenar agama islam itu sendiri. Sebab pepaham sendiri la....hidup sebagai permain bola ini semestinya manyak bergelumang dengan maksiat arak judi dan sebagainya.....dan alhamdulilah jika ada diantara mereka yang menjalani hidup sebagai seorang muslim sejati.....antara permain bola yang aku tau diorang islam ialah......



1) Zinedine Yazid Zidane


Aku rasa sapo tak kenal ngan mamat ni elok la gi hentuk kepala kat dinding then pastu ngaku ngaku jer la kata kenal....asanya suma orang kenal dia...agak pemes gak ar....mak bapak mamat ni asal algeria tak silap....adala darah arab skit tapi pindah pi perancis. Masa mamat ni join team perancis ar ada can gak depa merasa tuk menang world cup tahun 1998....kira time tuh dia ni kira pemes ar.... ronaldo pun leh kalah ngan mamat nih...dan pada tahun 2000 gak perancis menang euro cup dan jadi team pertama yang menang dua piala....dalam masa yang sama....kira hebat gak ar mamat nih.....tapi tu tak penting sangat bagi aku sebab aku nak cakap pasal status muslim dia tapi keislaman dia bagi aku sangat meragukan sebab aku pernah nengok satu video dimana dia dan isteri dia minum champagene gitu dan dia sendiri pernah kuarkan statement yang dia non-practising muslim.....siot betul. so napa dia ada di page aku nih? ahahah sebab dia glemer ja.......




2. Franck Ribery

At first aku tak kenal pun sapa mamat nih.....dah tu tak hensem plak tuh....blog aku nih hanya layak tuk mamat2 yang ensem ja ahahha.....tapi pas baca wikipidea pasai dia aku terkejut yang dia ni rupanya seorang islam. Dia masuk islam pas kawin ngan bini dia yang asal dari algeria dan nama islam dia ialah Bilal Yusuf Mohamad.....baguih la gak mamat ni dari zinade zidane sebabnya ikut bini ke arah kebaikan.....mamat ni main untuk bayern munich kat jerman nuh... dan wakil negara Perancis.....aku pernah tgk satu match antara bayern ngan lyon masa tuh dia amik penalti....dia da angkat tangan tok baca doa dan alhamdullilah masuk panalti tuh.....da satu statement dia yang aku amik dalam internet dia kata " i pray five times a day, i do it because it enables me to be released and i feel better afterwards"




gambo di atas ni time mamat tuh pi wat haji kat mekah....wah da jadi haji dah ko ya....kita yang islam ni pun belum smpai lagi kat tanah suci tu dia da sampai dulu alhamdulilah tahu rukun islam nih.....




3. Samir Nasri

Mamat ni kalau tak silap aku main untuk arsenal......dan wakil france gak. mnyak gak rupanya permain perancis ni yang islam ek.....nak komen lelebih aku tak brapa tau sangat tapi mamat ni antara pemain muda yang berbakat dan insyaallah....boleh terus berjaya. Gambo kat atas tu yang baju putih tu masa si samir ni nak amik panalti....sempat doa kat tuhan supaya masuk gol tuh alhamdulilah memang masuk pun......yang baju biru tu lak masa dia wakil france dan sebelum bermulanya perlawanan....







4. Nicolas Anelka

Mamat ni aku rasa agak terkenal sebab dia pernah main untuk chelsea dan antara pemain yang mantap gak.....dia masuk islam pada tahun 2004 dan amik nama Abdul Salam Bilal sebagai nama islam dia. Dia masuk islam atas dorongan kawan2 dia masa kecik dulu.....yang atas tu gamba anelka ngah berdoa sebelum mula permainan yang baju putih lak gambo dia pas masuk islam ngan memember dia.....nak kata mamat ni dapat hidayah wallahuallam.....tak berani nak cakap kerana itu suma kerja tuhan.... tapi kalau betul tuhan bukakan ati dia syukur la....atleast biarla dia islam bebtul dan bukan hanya sekadar pada nama



5. Karim Benzema

mamat ni lahir pada 19 Disember 1987 di Lyon, Perancis. La ni jadi penyerang kat Real Madrid. Kabornya dia ni datang dari keluarga Muslim di Algeria. Pakcik dia adalah imam masjid. Tapi mamat ni juga antara orang yang meragukan aku status keislaman dia sebab tak pernah nampak mengaplikasikan hidup sebgai seorang islam pun but anyway ini pendapat aku ja..

Banyak lagi permain yang islam dan main di kelab2 terkenal cam

* Abel Xavier
* Eric Abidal
* Frederic Kanoute
* Hasan Salihamidzic
* Hatem Ben Arfa
* Ibrahim Afellay
* Khalid Boulahrouz
* Kolo Toure
* Lee Woon Jee
* Mahamadou Diarra
* Seydou Keita
* Sulley Ali Muntari
* Yaya Toure

Dan sebenarnya menjadi pemain muslim ni mungkin membawa masalah sedikit kepada kehidupan mereka dan antara masalah yang mungkin diorang hadapi ialah seperti

1. Logo Judi Atau Arak Kat Baju

Memang masalah besar ar sebab terpaksa memakai jersi pihak penaja yang kebanyakannya ialah dari syarikat arak dan judi....kalau tak mau pakai syarikat-syarikat ni yang bayar gaji dioranng dan kos pemindahan diorang dari kelab ke kelab....hmm....meragukan sebagai seorang muslim.

2. Puasa Di Bulan Ramadhan

Ni pun konpius gak ni ....adakah mereka mereka ini berpuasa? Yela mesti ar mereka harus sentiasa cergas untuk prestasi terbaik.....xkan la nak amik cuti sepanjang bulan posa tu kot....mau ngamuk jurulatih ye tak...tapi kan bagi aku kalau para sahabat dulu boleh berjihad pada bulan posa napa depa ni xleh nak posa kan....lu pikir la sendiri

3. Champagne dan Perayaan

Selalunya kalu da menang papa tu musti ada punya suma ni. Berani gigit jari ar suma ni da jadi wajib tuk setiap kelab bola....yang muslim ni plak camna? Xkan nak join skali kot? Kalau betul mereka kuat ngan agama dipegang diorang boleh tolak dengan baik....xda sapa cakap pun diorang harus join suma benda ni.... kalau boleh elak elok la elak.

4. Penipuan Di Tengah Gelanggang

Besa la sebagai pemain bola....trick atas padang tu da jadi cam lumrah da....nak idup katakan....kalu pandai men trick bleh ar amik kesempatan ye tak.....tapi bukankah menipu itu salah dalam islam....tapi tak kan la diorang ni nak bermain secara jujur dan tulus memanjang......da lurus bendul plak dah.....erm pa pun bagi aku suma ni biarlah tuhan dan pengadil ja yang wat kerja.....

5. Solat Jumaat

Macammana kalau ada permainan yang kena main ari jumaat dan clash ngan solat jumaat....dan pepaham sendri la orang bukan islam ni dia xpaham tanggungjawab sebagai muslim....xkan la nak benarkan bebenda seperti ini....yang mereka ni boleh buat cuma qadakan solat pada waktu malam je la...xpun mintak dijadikan simpanan tapi kalau tak salah aku kebanyakan perlawanan di eropah jarang wat waktu jumaat dan alhamdulilah da can tuk diorang ni semayang.

Tapi bagi aku la kan walaupun ko ni permain bola sepak ka apa ka xda alasan tuk ko meninggalkan solat 5 waktu zakat posa dan suma yang dituntut oleh islam kerana tuhan da beri segala kemudahan dan pengecualian da untuk memudahkan kita menjalankan hidup.......

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com