Friday, March 18, 2011

Sifu Industri Muzik Negara


Aku rasa semua orang mengenali insan di atas ini. M. Nasir. Beliau merupakan seorang seorang penyanyi penggubah lagu, pelakon, serta pelukis yang disegani di Malaysia. Aku sendiri sangat meminati beliau sebagai penyanyi dan pengubah lagu. Aku lebih meminati lagu-lagu beliau berbanding lagu-lagu indie yang digilai para remaja sekarang. Kerana apa? Kerana lagu-lagu beliau mengandungi nilai estetika yang sangat tinggi dan maksud setiap bait katanya sangat mendalam. Tidak ramai penggubah lagu yang berkebolehan dalam mencari bahasa yang indah dan mempunyai maksud yang mendalam. 


Sebagai contoh lagu anak-anak kita. Sebuah lagu yang sangat aku minati dan aku dengari sejak kecil lagi memandangkan ayahku sendiri merupakan peminat M. Nasir. Bait-bait ayat yang digunakan beliau sangat menarik dan memberikan seribu pengertian. Lagu ini juga sebenarnya mengajar anak-anak Melayu untuk menjaga maruah diri dan adab bangsa Melayu itu sendiri. Ayat digunakan ringkas tetapi boleh menjadikan seseorang yang mendengarnya termenung jauh mengenang nasib sebagai anak Melayu.

Anak-anak kitakah yang berlari telanjang
Di bawah mentari sumbing
Sambil bernyanyi lagu
Ketakutan hari-hari ini

Anak-anak kitakah yang memikul beban
Kesilapan kita
Hingga dia tak kenal
Budaya canggung bangsa sendiri

Selamatkan anak kita
Dari padang jerangkap samar
Selamatkan anak kita
Orde baru politikus usang

Anak-anak kitakah yang bermain
Di hutan belukar
Dengan senapang kayu ubi
Cambah tak kenal bahaya

Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang
Bila petang
kerana terlalu sibuk main lastik
Dan berpistolan
Pistol-pistolan

Jaga-jaga anak kita
Jangan sampai jadi hamba
Jaga-jaga anak kita
Kita ini orang merdeka

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan sendiri lagi

Panggillah mereka pulang
Ayah nak ajar
Tentang kurang ajar
Jadi mereka takkan dimomok lagi

Fikir
Selamatkah kita di tangan tukang karut itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan dalang wayang itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan ahli koporat itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan doktor jiwa itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan pakar kitab itu
Fikir
Selamatkah kita di tangan Tuhan-Tuhan itu


Betapa besarnya impak lagu-lagu M. Nasir terhadap diriku aku teringat yang aku pernah menangis keseorangan ketika di semester satu apabila aku mendengar lagu BONDA oleh beliau. Aku menangis kerana ini kali pertama aku berjauhan dari ibu dan ayahku dan bagi aku, lirik itu amat menyentuh jiwa seorang anak yang sangat rindukan ibunya. Aku yang masih mempunyai ibu masih boleh menangis mengenangkan pengorbanan ibuku membesarkan aku dan berkorbannya dia dengan begitu banyak sekali untuk memastikan aku berjaya di universiti apatah lagi para sahabatku yang telah kehilangan ibu. Bagaimana agaknya reaksi mereka ketika mendengar lagu ini?

Mengapa kanta ini masih berkaca
Sedangku telah pun terima di dalam redha
Segala kepahitan
Pengalaman menjadi penawar
Mengejar impi ke pintu Syurga

Duhai bonda
Bilakah akan ku kecapi kasturi
Penebus maruah
Dan semangat lama

Mengapa sinar neon dan gedung indah
Kotaraya yang menjanjikan sejuta rasa
Sejuta haruman
Kini menjadi penjara jiwa
Ku yang merindukan ketenangan

Duhai bonda
Hari-hariku kini berlalu
Bagaikan bahtera
Tanpa layar dan kemudi

Bonda
Akhirnya terbongkar jua rahsia
Tangisan dan gurindam
Keramat kasih sayangmu

Bonda
Saat dan pertemuan semula
Kita kali ini
Akan ku abadikan
Keramat kasih sayangmu

Oh! bonda
bonda






Aku mengakui kebijaksanaan beliau sebagai seorang yang sangat kreatif dalam berkarya dibantu dengan arwah Loloq yang banyak menghasilkan lirik yang berkualiti tinggi. Beliau merupakan diantara karyawan yang sangat diakui kehebatan dalam berbahasa. Namun kini, tidak ramai penggubah lagu yang sebaik beliau yang mementingkan faktor bahasa dalam berkarya. Malah, lagu-lagu moden sekarang banyak sekali diselitkan unsur lucah, pencampuran bahasa dan pelbagai unsur yang mencemarkan bahasa. Negara amat memerlukan karyawan seperti beliau untuk terus memperjuangkan bahasa menerusi lagu dan muzik.

No comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com